Forstå og forebyg med et oplæg
-
AT PASSE PÅ SIG SELV OG ONLINE ADFÆRD
Oplægget “At passe på sig selv og online adfærd” er udarbejdet til elever i 2.-4. klasse. Oplægget har fokus på emner såsom:
- Gaming, sms’er, chatgrupper mm.
- Den Usynlige Rygsæk:
Hvad er det vi ikke kan se hos hinanden?Hvordan kan det påvirke os?- Gruppepres
- At være en god ven
- Begreber inden for emnet i børnenes øjenhøjde
- Apps og spil:
Hvad skal børnene være opmærksomme på?- Italesættelse af hvor vigtigt det er at række ud til en voksen eller ens forældre
- Samtykke
- Tonen på nettet
- AI Chatrobotter; Kunstig Intelligens
- Hvad er ulovligt at gøre på nettet?
- Elevernes oplevelser på nettet
- Filtre vs. virkeligheden
- Øvelse
- Kan man udgive sig for at være en anden? Må man dele private oplysninger?
- Fremmede på nettet
Hvad skal man være opmærksom på?Under hele oplægget er der fokus på trygge rammer og dialog med eleverne og al indhold er i børnenes øjenhøjde.
OBS: Oplægget klassevis, da jeg ønsker at skabe de bedste og mest tryggerammer for eleverne.
-
HVOR VAR MIT SAMTYKKE?
ELEVER FRA (5. klasse; vurderes af skolen) 6. KLASSE OG HELT OP TIL GYMNASIEKLASSERNE.
Den inddragende dialog er en betydningsfuld del af oplægget, og det er naturligvis klassens fælles udgangspunkt, der afgør hvor denne dialog begynder - og jeg sørger for, at de har et fælles ståsted fremover.
Oplægget har fokus på emner såsom:
- Adfærd på de sociale medier
- Den Usynlige Rygsæk
Hvordan kan det påvirke os?- Gruppepres
- At være en god ven
Hvordan hjælper vi hinanden med at sige fra overfor dårlig adfærd- Hvad er digitale krænkelser?
- Diverse begreber indenfor emnet såsom: ulovlig billeddeling, Sextortion, DeepFake, blufærdighedskrænkelse, ulovlig optagelse og meget mere
- Tonen på sociale medier
- AI Chatrobotter; Kunstig Intelligens
- Hvad er ulovligt at gøre på nettet?
- Elevernes oplevelser på nettet
- Hvilke apps benytter eleverne?
- Hvilke skal man være særligt opmærksom på?
- Umbrellasagen fra 2018
- Lovgivningen på området
- Menneskelige- og strafferetlige konsekvenser
Øvelse
- Sagsgangen hos politiet
- Grooming
- Nye og fremmede bekendtskaber
Hvad skal man være opmærksom på?OBS: Oplægget klassevis, da jeg ønsker at skabe de bedste og mest tryggerammer for eleverne.
-
AT VÆRE FORÆLDER PÅ SIDELINJEN
FORÆLDRE TIL ELEVER, DER HAR VÆRET TIL OPLÆG HOS MIG
Det er et oplæg, der inddrager forældrene; giver sparring samt redskaber til, hvordan man kan skabe en TILLIDSRELATION til sit barn.
Jeg giver forældrene en forståelse af omfanget af Digitale Krænkelser samt muligheden for bedre at kunne åbne en dialog derhjemme om dette sårbare og endda også tabubelagte emne. -
AT VÆRE OMSORGSPERSON PÅ SIDELINJEN
FOR LÆRERE, PÆDAGOGER OG ANDRE OMSORGSPERSONER, DER ØNSKER AT VÆRE I STAND TIL AT HJÆLPE BØRNENE- OG FOREBYGGE
Oplægget giver lærere og andre omsorgspersoner de vigtigste redskaber til, hvordan de kan håndtere denne sagstype inden for digitale krænkelser, hvis de hører noget i krogene om eksempelvis ulovlig videredeling - og generelt hvordan man taler med sine børn og unge om digitale krænkelser.
WORKSHOP
Denne workshop er der mange skoler, bestyrelser, ledelser og andre der benytter sig af, når det er en større stab der skal klædes på. Workshoppen indeholder viden om emnet generelt, øvelser der skaber refleksion til netop de, I står i samt den målgruppe, I arbejder med, strafferammerne og meget mere.
Workshoppen varer 3-3,5 time og præciseres jeres faggruppe.
Sådan foregår det
-
Et oplæg varer 2 lektioner - og indeholder både oplæg og inddragende dialog med elever og lærere.
-
Oplægget holdes klassevis, da det er vigtig at eleverne føler sig i nære og trygge rammer, når vi taler om et emne som dette.
-
Fælles forældreoplæg, hvor der er afsat 2 timer;
er den sidste komponent, der understøtter elevernes nye forståelse og styrker dialogen fremadrettet.
Nogle af de skoler, der allerede forebygger
“Det er en jungle af love og regler - derfor er det super godt med folk ude fra”
“Jeg mener, at der burde være langt mere undervisning i alt det her. Det er en jungle af love og regler, som for os lærere kan være svært at have overblik over.
Derfor er det super godt med folk udefra.
Jeg oplever, at eleverne har en langt bedre forståelse af begreber som grooming og deling af børneporno. Deres kendskab til, hvad de må og hvad de skal være opmærksomme på er langt større nu.
Det var super godt for både lærere og elever at have Amandha på besøg - og desværre mere relevant end nogensinde før.”
Lærer på Ellebjerg Skole