Vi er nødt til at tale om digitale krænkelser

 

Udviklingen i mængden af digitale krænkelser går alt for stærkt - og det ødelægger liv. Børnene og de unge har brug for en hjælpende hånd til at blive klædt godt på, når de færdes på SoMe.

NYESTE UNDERSØGELSE VISER:

69 % af de 9-17-årige (2 ud af 3) har oplevet digitale krænkelser eller andet ubehageligt online inden for det seneste år.

Dette  er en markant stigning siden 2021, hvor tallet var 42 %.

Derudover er det hvert fjerde barn og ung, der har prøvet at blive kontaktet af en fremmed voksen på nettet inden for det seneste år.

13 % af de børn og unge, der er blevet kontaktet af en fremmed voksen, har oplevet, at den voksne sendte dem ubehagelige ting, for eksempel billeder.

12 % har oplevet, at den voksne ville have dem til at gøre ting, de ikke havde lyst til – for eksempel at sende billeder af deres krop.

Den nye undersøgelse er foretaget af Epinion for Red Barnet og TrygFonden.

Kilde: Redbarnet


En ‘joke’ med enorme konsekvenser

Digitale krænkelser sker hver dag - også blandt de unge, der ikke forstår alvoren. De tror, at det er for sjov, eller måske en ‘uskyldig’ hævn eller ondskabsfuld mobning. Men de forstår ikke, at det er kriminelt, og at det kan få stor betydning for deres liv fremover.

Forældre ved ikke, at digitale krænkelser er så udbredt, som det er; og de har svært ved at forestille sig, at det kan ske for deres egne børn eller deres børns (digitale) omgangskreds.

De unge forstår ikke, at deres digitale adfærd kan være altødelæggende for den forurettede - og at det kan have store begrænsninger for egen fremtid.

De unge er nødt til at forstå, at konsekvenserne er større end, hvad de lærer om mobning.

En plettet straffeattest og/eller børneattest, kan betyde, at de ikke kan få den uddannelse og det arbejde, de drømmer om - og at de ikke kan bevæge sig frit rundt i verden, fx. kan de ikke rejse til USA og læse videre eller blot for at nyde livet og ej heller måske få den drømmeuddannelse, de havde ønsket sig.

Det er store menneskelige konsekvenser, der vil følge dem resten af deres liv - og det er vi simpelthen nødt til at sørge for, at de forstår.

  • "Du var super engageret og nærværende og du vil uden tvivl kunne nå ind til dem du er ude og holde foredrag for. Passioneret og meget kompetent.”

    Forælder til elev i 7. klasse

  • “Amandha var god til at undervise og ejer klasseværelset, med nogen gode øvelser.”

    Skoleelev, Ellebjerg Skole

  • “Det var skarpt, præcist, rammende, tankevækkende. Det er virkelig fedt, at mit barn har hørt oplægget før mig, så jeg kan gå hjem og tale om det.”

    Forælder til elev i 7. klasse

  • “Amandha havde min opmærksomhed igennem hele sit oplæg. Rar stemme og hun havde styr på alt, hvad vi spurgte om.”

    Skoleelev, Ellebjerg Skole

Forebyggende oplæg sætter dialogen i gang blandt de unge

Jeg lærer ikke bare de unge om god digital adfærd og at lære at sige fra overfor den dårlige adfærd.

Gennem oplægget vil de også forstå, hvad det rent faktisk kan medføre, når man sender et privatbillede videre ‘for sjov’ eller generelt har en dårlig online adfærd.

Jeg oplever, at oplægget skaber dialog, hvor hele klassen deltager - og forældreoplægget lægger op til, at den gode dialog kan fortsætte i hjemmet efterfølgende uden det for børnene skal føles som kontrolspørgsmål.


Forebyggelse frem for konsekvenser

Med oplægget får vi skabt et fælles udgangspunkt for børn&forældre og elever&lærere at tale om digitale krænkelser ud fra - et fundament for yderligere dialog.

Det er så “nyt”, så hvordan skulle vi kunne forvente at skoler, lærere og forældre ved, hvordan de skal gribe det an? Udover det er “nyt”, så er det også et kæmpe område at skulle gøre sig vidende omkring.

Det er til gengæld ikke nyt, at de unge har svært ved at konsekvensberegne og lader sig ‘rive med flokken’ - og det er heller ikke nyt, at de ikke hører efter kedeligt undervisningsmateriale eller højt løftede pegefingre. De lukker af - og så forstår de ikke konsekvenserne.

Med et klasseoplæg for får de unge helt nye informationer, der sætter tanker igang, når de er på de sociale medier.

De unge får et helt nyt syn på, hvordan de som klasse kan hjælpe hinanden, så de kan stå sammen mod dårlige kulturer og skadelige mønstre i den digitale verden.

De unge får direkte adgang til mig, hvor de kan lette deres hjerte - eller bede om et godt råd. Det kan være enormt værdifuldt for de unge, at møde et voksent menneske, de normalt ikke har i deres liv.

Det kan sommetider være lidt nemmere for dem at åbne op for en udenforstående.

“Det er en jungle af love og regler - derfor er det super godt med folk ude fra”

“Jeg mener, at der burde være langt mere undervisning i alt det her. Det er en jungle af love og regler, som for os lærere kan være svært at have overblik over. 

Derfor er det super godt med folk udefra.

Jeg oplever, at eleverne har en langt bedre forståelse af begreber som grooming og deling af børneporno. Deres kendskab til, hvad de må og hvad de skal være opmærksomme på er langt større nu.

Det var super godt for både lærere og elever at have Amandha på besøg - og desværre mere relevant end nogensinde før.”

Lærer på Ellebjerg Skole


Alt vi kan gøre er at forebygge

Vi skal forebygge, for at sikre, at ingen børn og unge skal lide store menneskelige konsekvenser for en digital forbrydelse, de ikke havde forstået alvoren af - og vi skal forebygge for dem, som eventuelle fremtidige digitale sexkrænkelser ville have ramt og ødelagt.